Skip to main content
search
0
Quand

18.03.2022 | 18H45

7080, rue Alexandra, #506
Montréal, QC
H2S 3J5

Média

16mm | 35mm | digital
En présence du cinéaste
Filmmaker present

Présenté par

YOUR EYES ARE SPECTRAL MACHINES 

PROGRAMME

The eyes empty and the pupils burning of rage and desire
2 x projecteurs 16mm | couleur et N&B | sans son | 25 mins

Performance cinématographique pour deux projecteurs 16 mm modifiés qui réduisent l’essence du film et de la projection au strict minimum : pas d’image, de son ou de narration.

The Kiss
2014 | 35mm à numérique | N&B | son | 9 mins

Basé sur le film The Kiss de Thomas Edison (1896) dans son format original 35mm, ce projet de film vidéo est une reprise de vue structurelle et un ré-enregistrement du film original dans tous les formats existants : analogique, électronique et numérique, sous une forme évolutive.

Le film est une répétition de l’acte de s’embrasser. L’accent est mis sur le baiser, répété et démultiplié, ce qui amène une détérioration dans la progression du film. The Kiss s’apparente à une histoire de l’évolution des formats à travers un baiser, tissant ainsi une relation intime et esthétique entre les médias et les formats audiovisuels.

Spectral Landscape
3 x  projecteurs à diapositives 35mm | couleur et N&B | sans son | 25 mins

Durant cette projection, qui se situe entre la réalité et le rêve, un animal incorporel émerge de l’obscurité et de la lumière. Sombre, violente et sûre d’elle, la lumière partage les craintes de l’animal au sujet d’une nature désespérée. Mais n’ayez pas peur, c’est un animal comme vous. L’avez-vous vu ? Réveillez-vous et ouvrez les yeux.

BIOGRAPHIES

Luis Macías

Luis Macías est un artiste, cinéaste, recycleur d’images et professeur spécialisé dans le cinéma expérimental. Son travail des formats 8mm, Super 8 et 16mm se conçoit sous forme de performances de cinéma élargi. Ses préoccupations artistiques se concentrent sur deux points : le travail physique de la matière filmique; le recyclage de films et la réinvention de nouvelles relations entre images en mouvement. Il est le cofondateur de la compagnie de production Secuencia Cero Films, ainsi que du Collectif Crater et du Crater-Lab (un laboratoire de cinéma autogéré de Barcelone).

Avec l’appui financier du Conseil des arts et des lettres du Québec et du Conseil des arts de Montréal.

YOUR EYES ARE SPECTRAL MACHINES 

PROGRAMME

The eyes empty and the pupils burning of rage and desire
2 x 16mm projectors | colour & B&W | silent | 25 mins

Without image. Without sound.
Without description.

The Kiss
2014 | 35mm to digital | b&w | sound | 9 mins

Based on the film THE KISS (T. Edison 1896) in its original 35mm format, this video-film project is based on a structural re-shooting and re-recording of the original film in all the existing formats: analog, electronic and digital, in an evolutive form.

The film is a reiteration of the act of kissing. The emphasis on the kiss, repeated and multiplied, while deteriorated in it’s own progress.

The history of the evolution of formats through a kiss. An intimate and aesthetic relationship between media and audiovisual formats.

Spectral Landscape
3 x 35mm slide projectors | Colour-b&w | Silent | 25 mins

“At that beautiful moment between reality and dreaming, an incorporeal animal emerges from the darkness and light. Dark, violent and self-assured, it shares its fears of nature’s despair. But don’t be afraid—it’s an animal just like you. Did you see it? Wake up and open your eyes”

BIOGRAPHY

Luis Macías

Luis Macias (1976, Barcelona, ​​Spain.) Is an artist, filmmaker and image composer. His pieces deal with the formal and spectral properties of the moving image, through the exploration of the cinematographic device itself and the photochemical nature of the medium.Focused on experimental and procedural practices of analog image, his works in Super 8,16mm, 35mm and / or video format are composed for projection, performance or installation. His films and pieces of expanded cinema have been shown in prestigious film, art and music festivals as well as art centers, museums and alternative spaces around the world.

He’s been part of collective exhibitions and has had one individual so far. Also he has collaborated with various artists, musicians and filmmakers in the creation of collective works. Co-founder and an active member of Crater-Lab, an independent laboratory for analog cinema, and alternates his art work with specialized teaching in experimental cinema and the exploration of analog formats.

A co-presentation with

With the financial support of the Conseil des arts et des lettres du Québec and the Conseil des arts de Montréal.