Skip to main content
search
0
Quand

24.08.2022 | 18H30

7080, rue Alexandra, #506
Montréal, QC
H2S 3J5

Média

16mm & Numérique | 16mm & Digital
En présence des artistes
Artists present

Présenté par

IN SITU est une série de projections qui présente des œuvres audiovisuelles singulières d’artistes locaux passionnés par le matériel cinématographique, les images en mouvement et les dynamiques sociales.

IN SITU is a series that focuses on unique audiovisual works by local artists passionate about cinematic material, moving images and social dynamics.

PROGRAMME

Performance musicale de Joni Void

Zéro Gravité
Jean-Claude Bustros | 1990 |16mm | couleur-n&b | son |  27 mins

“Zéro gravité est le premier film où j’ai délibérément entrepris de chercher et choisir des images que je pourrais « recycler » pour une œuvre filmique en contrario de l’approche alors en usage d’utiliser des images « trouvées » communément appelées « found footage ». Durant de nombreuses semaines, des mois, j’ai fouillé des archives à Montréal et à la capitale nationale, et visionné des centaines de films afin de trouver le matériel que je cherchais. J’aime penser à cette œuvre tel une conjuration d’esprits, de fantômes d’hallucinations persistantes dans des images perdues et oubliées dont la raison d’être n’est plus. Pourtant elles ont une histoire à raconter et nous demandent de les re-voir pour ce qu’elles n’ont jamais été.” – [Jean-Claude Bustros]

Tshiuetin
Caroline Monnet | 2016 | HD | B&W | sound | 11 mins

Traversant le magnifique paysage de l’ouest du Labrador vers le nord-est du Québec, le Tshiuetin Rail Line est la seule ligne ferroviaire propre aux autochtones.

Mobilize
Caroline Monnet | 2015 | HD | 3 mins

Réalisé dans le cadre de la série « Souvenir », le court métrage Mobiliser de Caroline Monnet se sert des archives de l’ONF pour proposer un exaltant voyage qui nous emmène du Grand-Nord jusqu’au Sud urbain. L’œuvre fait ressortir la tension entre les modes de vie traditionnel et moderne que vivent les Premières Nations.

Ceremonial
Caroline Monnet | 2018 | HD | 3 mins 11 secs

Une exploration des pratiques rituelles des Premières Nations et les complexités de la représentation de cérémonies qui restent secrètes aux yeux du monde

Ikwé
Caroline Monnet | 2009 | HD | 4 mins 45 secs

IKWÉ est un film expérimental où s’entremêlent le récit des pensées intimes d’une femme (IKWÉ) et les enseignements de sa grand-mère Lune. Une expérience narrative surréelle sur le pouvoir de la pensée et de la réflexion personnelle.

Gephyrophobia
Caroline Monnet | 2012 | HD | 2 mins

La région de Gatineau-Ottawa est marquée par les luttes qui surviennent quotidiennement entre ces deux communautés limitrophes, dont les traditions culturelles, politiques et linguistiques diffèrent. Le film Gephyrophobia, mot anglais désignant la phobie des ponts, est un film sur le mouvement, le paysage et la tension entre deux identités distinctes dont la frontière commune est la rivière des Outaouais.

BIOGRAPHIES

Jean-Claude Bustros

Jean-Claude Bustros a expérimenté avec la réutilisation d’images existantes à travers de nombreux projets. Plus notable parmi ceux-là sont : La Queue Tigrée d’un Chat et Zéro Gravité. Ces films ont été vus à travers le monde et inclus dans de nombreuses rétrospectives. Il a tourné des documentaires expérimentaux et des films d’essai. Graduellement, toutefois, sa recherche s’est ré-orientée vers une approche élargie qui situe les images dans l’espace et favorise une posture de visionnement plus dynamique et participative dont l’arbitrage est computationnel. Il est professeur à l’école de Cinéma Mel Hoppenheim depuis 2000.

 

Caroline Monnet

Née d’une mère anishinaabe et d’un père français, Caroline Monnet vit et travaille à Montréal. Après des études en Sociologie et Communications à l’Université d’Ottawa et à l’Université de Grenade en Espagne, elle poursuit une carrière en arts visuels et cinéma. Son travail est régulièrement présenté à l’international et se retrouve également dans de prestigieuses collections muséales. Sa pratique est souvent minimaliste tout en étant émotionnellement chargée. Monnet s’est fait connaître pour son travail avec des matériaux industriels, alliant le vocabulaire des cultures visuelles populaires et traditionnelles aux tropes de l’abstraction moderniste pour créer des formes hybrides uniques. Elle est représentée par la galerie Blouin Division.

PROGRAMME

Musical Performance by Joni Void

Zéro Gravité
Jean-Claude Boustros | 1990 | color-b&w | sound | 27 mins

“Zero Gravity, is the first film where I set out to deliberately seek out specific footage to “recycle” as opposed to work with the traditional “found footage” approach. I spent weeks and months scouring various archives to screen material in the hope of encountering footage that I could use. I like to think of this piece as awakening ghosts and spirits and hallucinations persisting in long forgotten images whose purpose has waned, and relevancy evaporated. Yet they yearn to tell their stories and ask of us to see them again for what they never were.” – [Jean-Claude Bustros]

Tshiuetin
Caroline Monnet | 2016 | B&W | sound | 11 mins

Take a ride through Northern Quebec and Labrador on Canada’s first First Nations-owned railway. The Tshiuetin train line extends 132.5 miles from Emeril, Labrador to Schefferville, Quebec. The majority of passengers on the train travel regularly for work and family engagements, using the railroad because road and air transport isn’t possible in the region– a unique reality that highlights the challenges faced by so many northern communities today. The Tshiuetin line is a testament to the viability of a business run by First Nations; one that combines local economic benefits with respect for the cultural and linguistic heritage of those who routinely use this service.

Mobilize
Caroline Monnet | 2015 | 3 mins

Guided expertly by those who live on the land and driven by the pulse of the natural world, Mobilize takes us on an exhilarating journey from the far north to the urban south. Over every landscape, in all conditions, everyday life flows with strength, skill and extreme competence. Hands swiftly thread sinew through snowshoes. Axes expertly peel birch bark to make a canoe. A master paddler navigates icy white waters. In the city, Mohawk ironworkers stroll across steel girders, almost touching the sky, and a young woman asserts her place among the towers. The fearless polar punk rhythms of Tanya Tagaq’s Uja underscore the perpetual negotiation between the modern and traditional by a people always moving forward.

Ceremonial
Caroline Monnet | 2018 | 3 mins 11 secs

Caroline Monnet explores ritual practices among indigenous First Nation tribes in North America. Here she explains the complexities of depicting ceremonies that ordinary remain secret from the eyes of the world:

“Given the importance and abundance of ceremonial practices to most Indigenous communities, there is an inevitable curiosity from the outside world to ‘know’ or ‘see’ how these sacred rituals play themselves out. But can anything remain sacred and private in a world that demands immediacy and a projected image of what sells unscrupulously as the truth? Can Indigenous communities practice their cultural beliefs without the fear of a camera trying to capture the ceremony?

Often, this quest for forbidden knowledge speaks to ravenous cultural consumerism and a lack of guidance from a non-Indigenous standpoint. The narrative is built on a collage of original 16mm, 8mm and digital footage pieced together to provide a hypnotic rhythm that draws us inward to remind us that some ritualistic practices are confidential and belong exclusively to the communities who perform them.”.

Ikwé
Caroline Monnet | 2009 | 4 mins 45 secs

An experimental film that weaves the intimate thoughts of one woman (Ikwé) with the teachings of her grandmother, the Moon, creating a surreal narrative experience that communicates the power of thought and personal reflection

Gephyrophobia
Caroline Monnet | 2012 | 2 mins

The Gatineau-Ottawa region is marked by the daily struggles between these two neighboring communities, whose cultural, political and linguistic traditions differ. The film Gephyrophobia, an English word for the phobia of bridges, is a film about movement, landscape, and the tension between two distinct identities whose common border is the Ottawa River.

BIOGRAPHIES

Jean-Claude Boustros

Jean-Claude Bustros has experimented with the re presentation of existing footage over a wide range of projects. Most notably: La Queue Tigrée d’un chat and Zéo Gravity. These films were shown around the world and have been part of numerous retrospectives, He has shot experimental documentaries and essay films and, over time, has migrated his research towards expanded approaches that locate images in space and set up a viewership that is dynamic and participatory using computational methods. He has been an associate professor at the Mel Hoppenheim School of Cinema since 2000.

Caroline Monnet

Born to an Anishinaabe mother and a French father, Caroline Monnet​ is ​a multidisciplinary artist from Outaouais​ ​based in Montreal. After studying at the University of Ottawa and the University of Granada in Spain, she pursued a career in visual arts and film. Her work is regularly presented internationally​ and can also be found in prestigious museum, private and corporate collections. Her practice is often minimalist yet emotionally charged. Monnet has become known for her work with industrial materials, combining the vocabulary of popular and traditional visual cultures with the tropes of modernist abstraction to create unique hybrid forms. She is represented by Blouin Division Gallery.

Nous remercions le Conseil des arts du Canada de son soutien.
We acknowledge the support of the Canada Council for the Arts.