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Quand

17.01.2022 | 19h30

7080, rue Alexandra, #506
Montréal, QC
H2S 3J5

Média

HD

Présenté par

PROGRAMME

QALEIDOSCOPE présente des films et des performances Queer et QTBIPOC qui explorent, remettent en  question  et  jouent  avec  l’identité  afin  de  proposer  et  étudier  diverses  manières  de  considérer  la  sexualité, le genre et la race. 

Comme  le  titre  le  suggère, QALEIDOSCOPE  est  un  assemblage  bien  texturé  d’images,  d’idées  et  de  réalités qui s’entrechoquent de manière fantaisiste, personnelle et ludique pour produire une expérience  cinématographique et artistique queer à multiples facettes et en constante évolution.

All Falls Down
oberon strong | 6 mins
Entièrement tourné sur une caméra VHS, All Falls Down nous lance dans une boucle d’enfer numérique dans laquelle l’antagoniste transgenre se confronte avec des idées de chez soi, d’anxiété, d’intimité, de notre mort inévitable, de notre désir et de la conversation entre les technologies obsolètes et actuelles.

Man Made
Elian Mikkola | 8 mins 8 secs
L’histoire d’un garçon qui découvre les merveilles de la vie grâce à une magnifique trompette brillante. Mais la lutte pour être soi-même ne fait que commencer. Utilisant des images 16 mm trouvées et des techniques de manipulation numériques et analogiques, Mikkola perce la masculinité conventionnelle avec un regard queer transformateur.

A Nice Big Zero For You
Lisa Morse | 7 mins 43 secs
Une destruction de beignets qui a commencé comme une plaisanterie mais qui est devenue un peu sinistre. C’est aussi une ode à l’imprimante Optique JK et une méditation sur la cruauté humaine et de la consommabilité.

UNTITLED SEQUENCE OF GAPS
Vika Kirchenbauer | 12 mins 31 secs
Composé de courtes vignettes dans différentes techniques et matérialités,
UNTITLED SEQUENCE OF GAPS utilise la forme d’un film d’essai pour aborder la perte de mémoire liée à un traumatisme via une réflexion sur la lumière en dehors du spectre visible – sur ce qui est ressenti, mais qu n’est jamais vu. En passant soigneusement d’une macro-échelle planétaire à des phénomènes physiques et à des récits individuels de formation de sujets affectifs, la voix de l’artiste considère la violence et ses rouages, la classe sociale et l’homosexualité non pas à travers la représentation mais par son soi intérieur.

(Être)
Mario DeGiglio-Bellemare | 8 mins
[Être] était une friperie et éventuellement un espace de projection souterrain dans le quartier MileEnd de Montréal. L’espace présentait comme attraction principale des objets ramassés lors de soirées de collecte de déchets et accumulés au fil des ans par les propriétaires-conservateurs Alek Gruszczynski et Ewa Zbroch. [Être], c’était comme être hermétiquement enfermé dans une prolifération d’objets, et d’objets contenant des objets, une accumulation de choses, de surfaces et d’odeurs qui activent invariablement tous les sens. Tourné au sous-sol et au rez-de-chaussée de [Être] juste avant qu’il ne ferme ses portes pour toujours, ce film donne une idée de ce que c’était d’être à l’intérieur d’un espace qui fonctionnait comme l’une des nombreuses valises qui en recouvraient un mur entier. Comme [Être] lui-même, ce film est une célébration de la folie des objets.

Ever Wanting (for Margaret Chung)
Tina Takemoto | 6 mins 20 secs
Inspiré par la première femme médecin sino-américaine de San Francisco, ce film évoque l’euphorie et le désespoir de Margaret Chung et son désir insatiable de femmes et de célébrité, à travers ses incursions dans la drogue, les chirurgies saphiques et les fantaisies queer.

Policephaly in D
Michael Robinson | 23 mins
La dérive existentielle à l’ère de la rupture. Sauter, tomber, et rencontrer son nouveau soi dans un tremblement de terre. Perdre sa tête, en faire pousser une autre.

BIOGRAPHY

PROGRAMME

QALEIDOSCOPE will feature Queer and QTBIPOC film and performance that explore, question and play with identity to propose and investigate diverse ways of looking at sexuality, gender and race.

As the titles suggests, QALEIDOSCOPE – will be a well-textured assemblage of images, ideas, and realities that collide in fantastical, personal, and playful ways to produce an ever-changing, multi-faceted queer film and performance art viewing experience.

Some of the films focus on image, sound and abstract narratives; others present information, facts, and queerforward realities; while others share the pleasure and pain of individual and collective identities. Even though experimental and artistically rigorous artworks are in abundance, and heavy hitting and thoughtful issues and topics such as feminism, race, racism, class, identity politics, community, colonization, conceptual art, politics, religion, violence, popular culture, gender and of course sexuality are provided for their important role in providing awareness and insight on many levels, transgressive and subversive play is also an important characteristic of several of the films on the tour. This is in keeping with Queer City Cinema’s mandate to reflect hallmarks of queer image making — in this case, film with a decidedly tongue-in-cheek disposition and sensibility; injecting the programming with moments of intelligent, incisive humour – film that pleases and appeases.

QALEIDOSCOPE was conceived to promote the artistic vision of queer Canadian filmmakers whose work might not otherwise be shown within these urban centres in Canada. These works, though falling under the banner of ‘queer’, remain relevant to the broader artistic communities in each of the five cities, not only because of the subject matter broached but also because many of the artists represented float amongst multiple disciplines within the context of the film, visual and performance art. In this sense, artistic rigour and the fluidity of experience are paramount in the programming for the tour.

This will be the eighth tour of Queer City Cinema’s programming. This tour follows QALEIDOSCOPE – Queer Film On Tour 2022 to the UK/Ireland and the 2020 tour to Ottawa, Montreal, Sackville, St. John’s and Winnipeg. Upcoming – Qaleidoscope 2023 – The Balkans – Zagreb, Croatia; Ljubljana, Slovenia; Belgrade, Serbia; Sarajevo, Bosnia Herzegovina; Podgorica, Montenegro.

All Falls Down
oberon strong | 6 mins
Shot entirely on a VHS camera, All Falls Down launches us into a digital hell-loop in which the transgender antagonist comes to terms with ideas of home, anxiety, intimacy, our inevitable death, longing, and the conversation between obsolete and current technologies.

Man Made
Elian Mikkola | 8 mins 8 secs
A repurposed narrative of a boy who gets introduced to the wonders of life by a beautiful shining trumpet. But the struggle to be oneself has only begun. Utilizing found 16mm footage and both digital and analog manipulation techniques, Mikkola pierces conventional masculinity with a transformative queer gaze.

A Nice Big Zero For You
Lisa Morse | 7 mins 43 secs
Doughnut destruction that started as a lark but got a bit grim. Also an ode to the JK Optical Printer, and a meditation on human cruelty and expendability.

UNTITLED SEQUENCE OF GAPS
Vika Kirchenbauer | 12 mins 31 secs
Composed of short vignettes in different techniques and materialities, UNTITLED SEQUENCE OF GAPS uses the form of an essay film to approach trauma-related memory loss via reflections on light outside the visible spectrum – on what is felt but never seen. Carefully shifting between planetary macro scales, physical phenomena and individual accounts of affective subject formation, the artist’s voice considers violence and its workings, class and queerness not through representation but from within.

(Être)
Mario DeGiglio-Bellemare | 8 mins
[Être] was a thrift shop and eventually underground screening space in Montreal’s Mile-End district. The space featured as its main attraction objects picked-up on garbage nights and accrued over many years by proprietor-curators Alek Gruszczynski et Ewa Zbroch. To be inside [Être] was like being hermetically sealed-off with a proliferation of objects, and objects containing objects, an accumulation of things and surfaces and scents that invariably activate all the senses. Shot in the basement and on the main floor of [Être] just before it closed its doors forever, this film gives a sense of what it was like to be inside a space that functioned like one of the many suitcases that covered an entire wall. Like [Être] itself, this film is a celebration of the madness of objects.

Ever Wanting (for Margaret Chung)
Tina Takemoto | 6 mins 20 secs
Inspired by San Francisco’s first Chinese American female physician, this film envisions the euphoria and despair of Margaret Chung and her insatiable desire for women and celebrity through her forays into drugs, sapphic surgeries, and queer flights of fancy.

Policephaly in D
Michael Robinson | 23 mins
Existential drift in the age of rupture. Leaping, falling, and meeting your new self in an earthquake. Losing one’s head, growing another.

BIOGRAPHY