Skip to main content
search
0
Quand
09.01.2025 | 7:30
7080, rue Alexandra, #506 Montréal, QC H2S 3J5
Média
HD
Billets
En présence de
Chantal Partamian, Eric Quach, Guillaume Vallée
co-présenté par

Proposée par la lumière collective, IN SITU est une série d’événements qui présente des œuvres audiovisuelles singulières et des performances sonores en direct réalisées par des artistes locaux passionnés par le matériel cinématographique, l’expérimentation audiovisuelle et l’art sonore. Cette troisième saison de IN SITU est programmée par Emma Roufs.

Proposed by la lumière collective, IN SITU is a series that focuses on unique audiovisual works and live sound performances by local artists passionate about cinematic material, experimental moving images and sound art. This third IN SITU season is curated by Emma Roufs.

PROGRAMME


L’arbre
Chantal Partamian | 2021 | Super 8 à numérique | 02 mins 28
Des bouts en super 8 mm et 16 mm et des cartouches périmées trouvées et tournées au Québec reflètent sur des mots écrits à Beyrouth pour créer une carte postale mélancolique entre les deux mondes.

Sandjak
Chantal Partamian | 2021 | numérique | 09 mins
En 1939, suite à un accord signé par la France, le sandjak d’alexandrette en Syrie, est annexé à la Turquie. Des milliers d’Arméniens, dont ma grand-mère, fuient Alexandrette pour Alep ou Beirut. À l’automne 1939, un petit nombre s’installa à l’intérieur des terres d’une zone de quarantaine déjà établie à côté de Bourj Hammoud, qui à l’époque était une terre agricole.
Le camp reprend le nom de leur terre d’origine, Sandjak.
Naviguant trois types d’images, tournées en trois periodes differentes, le film explore la poétique de la hantise à travers des compositions d’images qui essayent de créer un enchevêtrement entre le passé et le présent. Une voix intime mais détachée, un peu stoïque même, s’exprimant sur la perte. La perte, toujours, en répétition. L’affirmation en boucle de l’appartenance à un lieu qui n’est plus.
C’est un exercice de démontage de l’espace du camp de Sandjak de Beyrouth. De la hantise du présent par des absences. La fragmentation de l’histoire et de la mémoire ainsi que le vécu dans les marges et l’anachronisme historique d’un peuple évoluant dans des paysages temporels.

Solace
Chantal Partamian | 2021 | Super 8 à numérique | 01 min
Lorsque l’explosion de Beyrouth s’est produite, ma première pensée a été celle du soulagement que ma grand-mère est morte un an et quelques avant. Les meilleures heures pour s’asseoir dehors parmi ses plantes et ses fleurs étaient celles des couchers de soleil. Comment pleure-t-on quand on est reconnaissant pour l’apparition de certaines tragédies comme salut? Comment pleurer quand dans la séparation, on épargne à ceux qu’on aime la fin de leur monde

grand-maman Piano
Guillaume Vallée | 2019 | Super 8 à numérique | 5 mins
Ce film autobiographique expérimental, qui met en scène la famille du cinéaste, questionne l’émotion de l’instant fané à travers le souvenir audiovisuel. L’artiste se réapproprie sur pellicule Super8 les dernières moments d’Hélène Lamoureux, sa grand-mère récemment décédée. L’image-mémoire cristallise un chaos figé autour du corps inanimé.

are you haunted, daddy? (about anxiety)
Guillaume Vallée | 2020 | Super 8 à numérique | 2 mins 07
Une représentation de divers états d’esprit anxieux pendant l’isolement. Anxiété fragmentée et pensée existentielle. Film Super 8 réversible noir et blanc développé à la main. Basé sur une discussion intéressante avec mon fils sur la possibilité d’être hanté.

Binge
Chantal Partamian | 2016 | Mix média | 40 secs
Le trouble bipolaire se caractérise par une soudaine poussée maniaque. Il est 3 heures du matin. Un collage d’images trouvées et de stop motion.

elles s’élèvent, ces forteresses éponges
Guillaume Vallée | 2022 | 35mm à numérique | 07 mins 12
Le court métrage d’animation sans caméra « elles s’élèvent, ces forteresses éponges » est réalisé à partir d’une bande-annonce 35 mm du long métrage »Naissance des pieuvres » (2007) de la réalisatrice Céline Sciamma. Le cinéaste expérimental Guillaume Vallée explore et interroge sa mémoire sensorielle d’adolescent, partiellement effacée. Ce processus de réanimation d’expériences enfouies et de souvenirs oubliés est porté par la matérialité de la pellicule 35 mm, la nature des images filmées et les interventions du cinéaste peignant et gravant directement l’émulsion du film. Dans ce parcours à rebours, les images-souvenirs, les affects révèlent leur plasticité, leurs imperfections, leur chaos, leur sensualité et leur prégnance. La bande sonore est de Stephanie Castonguay et les textes, de l’autrice Gabrielle Boulianne-Tremblay.

Traces
Chantal Partamian | 2022 | Super 8 et glitch analogue à numérique | 08 mins 45
Au milieu des décombres d’un immeuble déchiré, une bobine de film. Un dénouement improbable de corps queer prenant forme, tandis que la ville déchirée par la guerre et son spectacle de masculinités s’effondrent et se désintègrent.

One Day I’m Gone
Chantal Partamian | 2020 | Super 8 à numérique | 2 mins 40
Ce qui a commencé comme une expérimentation à partir du morceau « One day I’m gone » de Kid Fourteen a fini par devenir sa vidéo officielle. Super 8 de porno des années 80 réédité, gratté, décoloré, et recadré.

Monsieur Jean-Claude
Guillaume Vallée | 2021 | 16mm à numérique | 07 mins 51
Jean-Claude Van Damme est de retour, et cette fois c’est personnel ! 72 photogrammes construits à partir d’une bande-annonce sur 35mm de l’opus de JCVD The Quest (1996). Un réexamen de mes conceptions de la masculinité à travers la déconstruction des images vues à répétition durant mon enfance.

PERFORMANCE SONORE EN DIRECT PAR THISQUIETARMY (ERIC QUACH) | 20 à 30 mins 

 

BIOGRAPHIES


Chantal Partamian est cinéaste et archiviste. Ses films, principalement réalisés en super 8 mm et à partir d’images trouvées, ont été projetés et récompensés dans de nombreux festivals et sont distribués par Vidéographe, le Groupe Intervention Vidéo (GIV) et le CFMDC. En tant qu’archiviste, elle se consacre à la préservation et à la restauration des bobines de la région méditerranéenne (Katsakh: Mediterranean Archives), tout en menant des recherches sur les pratiques archivistiques dans les zones de conflit. Ses travaux écrits sont principalement publiés dans la revue Hors champ.

THISQUIETARMY est le projet sonore d’Eric Quach (Montréal, Canada), actif depuis presque 20 ans. Ses expérimentations électroniques et ses nappes sonores improvisées à la guitare électrique lui ont poussé à produire plus d’une soixantaine d’albums parus sur une myriade de labels (Consouling Sounds, Midira Records, Aurora Borealis, Denovali Records, Shelter Press & P572) et à se produire en concert dans plus d’une quarantaine de pays et dans plusieurs festivals de renommés (Amplifest, Dunk! Festival, Nemo, Le Guess Who?, Mutek, FIMAV & Red Bull Music Academy). Ses principaux collaborateurs sont des membres de Voïvod, Godspeed You! Black Emperor, Nadja, Amenra, Locrian, Noveller & Year of No Light. Il a également fondé les groupes Hypnodrone Ensemble, Pangea De Futura, Some Became Hollow Tubes, Houses of Worship & Destroyalldreamers.

Cinéaste expérimental, artiste vidéo et commissaire indépendant, Guillaume Vallée est diplômé de l’Université Concordia en cinéma d’animation et titulaire d’un MFA in Studio Arts – Film Production. Il s’intéresse à toutes formes alternatives de l’image en mouvement. Son travail fait usage de différentes techniques techno-artisanales en explorant la matérialité médiatique par des interventions directes, des manipulations optiques et de la distorsion analogique dans le but de créer des œuvres hybrides et élargies. Il travaille principalement en Super8, 16mm et VHS.

PROGRAMME

L’arbre
Chantal Partamian | 2021 | Super 8 to digital | 02 mins 28
Super 8mm and 16mm footage and expired cartridges found and shot in Quebec reflect on words written in Beirut to create a melancholic postcard between both worlds.

Sandjak
Chantal Partamian | 2021 | digital | 09 mins 

In 1939, following an agreement signed by France, the Alexandretta Sandjak in Syria was annexed to Turkey. Thousands of Armenians, including my grandmother, flee Alexandretta for Aleppo or Beirut. In the fall of 1939, a small number moved inland to an already established « quarantine » zone near Burj Hammoud, which at the time was farmland.
The camp takes the name of their homeland, Sandjak.
Navigating three types of images, shot in three different periods, the film explores the poetics of haunting through compositions of images that attempt to create an entanglement between the past and the present. An intimate but detached voice, a little stoic even, speaking of countless losses. The repeated affirmation of belonging to a place that is no longer.
It is an exercise in the dismantlement of the Sandjak camp space.
The haunting of the present by absences.
The fragmentation of history and memory.
The experience in the margins and the historical anachronism of a people evolving in temporal landscapes.

Solace
Chantal Partamian | 2021 | Super 8 to digital | 01 min
Footage shot in 2015
When the Beirut explosion occurred, my first thought was that of relief that my grandmother had passed a year and some before. The best hours to sit outside among her plants and flowers were those of sunsets. How does one mourn when they are grateful for the occurrence of some deaths as salvation? How does one mourn when in separation, we spare the ones we love the end of their world?

grand-maman Piano
Guillaume Vallée | 2019 | Super 8 to digital | 5 mins
This experimental autobiographical film, in which features the filmmaker’s family, questions the emotion of the faded moment through audiovisual memory. The artist reappropriates on Super8 film the last moments of Hélène Lamoureux, his recently deceased grandmother. The memory image crystallizes a chaos frozen around the inanimate body.

are you haunted, daddy? (about anxiety)
Guillaume Vallée | 2020 | Super 8 to digital | 2 mins 07
A depiction of various anxious states of mind during isolation. Fragmented anxiety and existential thinking. Hand-processed Super8 reversal and black & white film. Based on an interesting discussion with my son about the possibility of being haunted.

Binge
Chantal Partamian | 2016 | Mix media | 40 secs
Bipolar disorder is characterized by its sudden manic surge. It is now 3 a.m. A collage of found footage and stop motion.

elles s’élèvent, ces forteresses éponges
Guillaume Vallée | 2022 | 35mm to digital | 07 mins 12
The cameraless animated short « they rise, these sponge fortresses » is made from a 35 mm trailer of the feature film »Water Lilies » (2007) by Céline Sciamma. Experimental filmmaker Guillaume Vallée explores and questions his sensory memory as a teenager, partially lost. This process of resuscitating buried experiences and forgotten memories is carried by the materiality of 35 mm film, the nature of the images filmed and the interventions of the filmmaker painting and scratching the film emulsion directly. In this reverse journey, the memory-images, the affects reveal their plasticity, their imperfections, their chaos, their sensuality and their significance. The soundtrack is by Stephanie Castonguay and the texts by author Gabrielle Boulianne-Tremblay.

Traces
Chantal Partamian | 2022 | Super 8 and analog glitch to digital | 08 mins 45

This experimental essay is based on the discovery of a reel of pornographic film amid the rubble of Beirut during the 1980s, at the height of the Lebanese civil war. The ecstatic faces of two women having sex emerge from the debris, in contrast with the masked faces of soldiers. These men with phallic weapons glitch and fade through various visual effects. Toxic masculinity becomes white nothingness, while the actresses emerge from the dust and take on more and more colour. This found footage film, with its cyclical soundtrack, invites us to question how we look at film and at history, which is still passed on today through the intermediary of « important events » and « great men ». (SCV)

One Day I’m Gone
Chantal Partamian | 2020 | Super 8 to digital | 2 mins 40
What started as experimentation using the « One day I’m gone » track by Kid Fourteen ended up being its official video. Super 8 of 80s porn reedited scratched bleached and queered

Monsieur Jean-Claude
Guillaume Vallée | 2021 | 16mm to digital | 07 mins 51
Jean-Claude Van Damme is back, and this time it’s personal. Seventy-two photograms constructed from a 35mm trailer of JCVD’s opus The Quest (1996). Re-examining conceptions of masculinity by deconstructing some of the images I watched repeatedly as a child

LIVE SOUND PERFORMANCE BY THISQUIETARMY (ERIC QUACH) | 20 to 30 mins 

 

BIOGRAPHIES

Chantal Partamian is a filmmaker and archivist. Her films, mainly made in super 8 mm and from found footage, have been screened and awarded at numerous festivals, and are distributed by Vidéographe, Groupe Intervention Vidéo (GIV) and CFMDC. As an archivist, she is dedicated to the preservation and restoration of reels from the Mediterranean region (Katsakh: Mediterranean Archives), while conducting research into archival practices in conflict zones. Her written work is mainly published in Hors champ.

Thisquietarmy is the project of Montreal-based artist and musician Eric Quach. Evolving in the sphere of improvised music, he sculpts dreamlike soundscapes through his electronic experiments with electric guitar. Active for almost 20 years, he has created over 60 works published on many labels including Consouling Sounds, Midira Records, Aurora Borealis, Denovali Records, Shelter Press & P572. He’s closing on 1000 performances in 40 countries, including at festivals such as Mutek, FIMAV, Suoni Per Il Popolo, Red Bull Music Academy, Biennale Némo, Amplifest, Dunk! Festival & Le Guess Who. Key collaborators include members of Voivod, Godspeed You! Black Emperor and Amenra, as well as artists Aidan Baker, Dirk Serries and Noveller, and he also founded bands such as Hypnodrone Ensemble, Pangea De Futura, Some Became Hollow Tubes, Houses of Worship & Destroyalldreamers.

Experimental filmmaker, video artist and independent curator, Guillaume Vallée graduated from Concordia University with a Major in Film Animation and MFA in Studio Arts – Film Production option. He’s interested in alternative forms of moving images in analogue forms as a way of considering the direct interaction between different mediums. His work is an exploration of materiality within the creative process. In attempts of creating a more complex relationship with his subject matter, Vallée makes use of cross-medium forms that range from camera-less techniques to optical effects, glitch, video feedback, resulting in expended & hybrid pieces. He works mainly on Super8, 16mm and VHS.

Tradution : Noa Blanche | Révision : Emma Roufs